Menu

19 maart 2015 • Gepubliceerd door ; maart 20, 2015 at 6:45 pm Qdraw

Structuur in een projectdocument

Om het overzicht te houden van een project zijn er verschillende methodieken mogelijk. In dit artikel ligt ik 3 verschillende methodieken toe.

Het opschrijven van de dingen die je al weet is een manier een structuur te krijgen. Het reizen met de trein van Amsterdam naar Utrecht is een heel eenvoudig voorbeeld. Deze stappen zijn zo eenvoudig dat je deze handelingen volautomatisch doet. Je weet dat je op het station moet zijn en met de trein gaat reizen. Maar wat zijn de tussenstappen? Een tussenstap is bijvoorbeeld inchecken op het station. Door de punten op te schrijven die je al weet, heb je een eerste opzet van de structuur.

Vanaf het begin tot het eind schrijf je stap voor stap en kernachtig de stappen op. Bij elke stap is het belangrijk om het zo eenvoudig mogelijk te omschrijven. Dit houd in dat de buzzwoorden vervangen worden door eigen woorden. Het is belangrijk om de eenvoudige vraag “Wat wordt hier mee bedoelt?” in het achterhoofd te houden. In de vervolgstappen is het handig om de kern verder toe te lichten maar dit doe je eerst door op de kern te focussen.

De derde manier is om van het eindresultaat terug te redeneren naar het begin. Vanuit het eindresultaat werkt je terug naar het startpunt. Deze manier kun je voor meerdere doeleinden gebruiken zoals een plan van aanpak.

Deze drie manieren zijn gereedschappen om structuur te brengen in een projectdocument. De keuze tussen de drie verschillende methodieken hangt af van het project. Wanneer je tegen een obstakel loopt dan is raadzaam om van methodiek te switchen.

Structuur in een projectdocument ; structuur, schrijven | foto 1

Tags: , ,

Gecategoriseerd in:

Dit bericht is geschreven door: Dion

Lees ook deze blogs